Κυριακή, 29 Μαρτίου 2015

Ιράκ: Τσεκούρι από τζιχαντιστές σε ανεκτίμητες αρχαιότητες στη Μοσούλη

Ιράκ: Τσεκούρι από τζιχαντιστές σε ανεκτίμητες αρχαιότητες στη Μοσούλη

«Όταν ο Θεός μας διατάζει να τα μετακινήσουμε και να τα καταστρέψουμε, γίνεται εύκολο για εμάς και δεν μας ενδιαφέρει εάν κοστίζουν εκατομμύρια δολάρια» λέει ο ίδιος άνδρας.


Η καταστροφή έρχεται μετά από την εισβολή τζιχαντιστών στην βιβλιοθήκη της Μοσούλης και το κάψιμο χιλιάδων σπάνιων χειρογράφων και παπύρων.

Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της εφημερίδας Al Rai του Κουβέιτ, Ελάιτζα Μάνιερ, οι ιθύνοντες της βιβλιοθήκης ισχυρίζονται πως καταστράφηκαν 112.709 χειρόγραφα και πάπυροι καθώς και πάνω από 8.000 βιβλία, πολλά εκ των οποίων ήταν εγγεγραμμένα στα ιστορικά ντοκουμέντα της UNESCO.

Μιλώντας στο πρακτορείο Reuters, η ιρακινή αρχαιολόγος Λάμια αλ-Γκαϊλάνι είπε: «Δεν πρόκειται μόνο για την πολιτιστική κληρονομιά του Ιράκ, αλλά ολόκληρου του κόσμου. Πρόκειται για πανανθρώπινη πολιτιστική κληρονομιά.

«Είναι ανεκτίμητα, μοναδικά. Είναι απίστευτο. Δεν θέλω να είμαι πια Ιρακινή» είπε, παρομοιάζοντας την καταστροφή με εκείνη αγαλμάτων του Βούδα από τους Ταλιμπάν στην κοιλάδα του Μπαμιγιάν στο Αφγανιστάν.

Η ίδια είπε ότι εκτός από τα ασσυριακά αγάλματα της Νινευή και του Νιμρούντ, οι τζιχαντιστές φαίνεται να καταστρέφουν αγάλματα από την Άτρα την ελληνιστική πόλη στο βόρειο Ιράκ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της βρετανικής εφημερίδας The Independent, οι τζιχαντιστές της ISIS μπήκαν στην ιστορική βιβλιοθήκη της Μοσούλης στο Βόρειο Ιράκ και έβαλαν φωτιά σε χιλιάδες σπάνια χειρόγραφα, παπύρους και βιβλία ανυπολόγιστης ιστορικής και λογοτεχνικής αξίας.

Οι ισλαμιστές εισέβαλαν στο κτίριο και πριν το ανατινάξουν με βόμβα έκαψαν όλο το περιεχόμενο του.

Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της εφημερίδας Al Rai του Κουβέιτ, Ελάιτζα Μάνιερ, οι ιθύνοντες της βιβλιοθήκης ισχυρίζονται πως καταστράφηκαν 112.709 χειρόγραφα και πάπυροι καθώς και πάνω από 8.000 βιβλία, πολλά εκ των οποίων ήταν εγγεγραμμένα στα ιστορικά ντοκουμέντα της UNESCO.

Ανάμεσα στα αρχεία που καταστράφηκαν ήταν σπάνια χειρόγραφα από την οθωμανική περίοδο, σπάνιοι ταξιδιωτικοί χάρτες, αλλά και τόμοι με θέμα τη φιλοσοφία και την αραβική ιστορία.

«Οι τζιχαντιστές βομβάρδισαν την βιβλιοθήκη της Μοσούλης, χρησιμοποιώντας αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς» δήλωσε ο διευθυντής της βιβλιοθήκης Γκανίμ αλ Ταάν, ενώ τοπικές πηγές δήλωσαν πως οι ανώτεροι αξιωματούχοι της πόλης προσπάθησαν να πείσουν τα μέλη της ISIS να μην την καταστρέψουν, αλλά δεν τα κατάφεραν.

Σύμφωνα με τον Independent, η βιβλιοθήκη της Μοσούλης ιδρύθηκε το 1921 και ήταν το σύμβολο της γέννησης του σύγχρονου Ιράκ.

Οι τζιχαντιστές του «Ισλαμικού Κράτους» έχουν καταλάβει τη Μοσούλη από τον περασμένο Ιούνιο κι έκτοτε η ISIS προσπαθεί να δημιουργήσει το πρώτο «σύγχρονο ισλαμικό χαλιφάτο» κυβερνώντας τα εδάφη αυτά με τις αρχές της πλέον ακραίας ερμηνείας της Σαρίας, του Ισλαμικού ιερού νόμου.

Όπερ και σημαίνει, τέλος στις «δυτικές» επιρροές στην εκπαίδευση, τέλος στη διδασκαλία των μαθημάτων της φιλοσοφίας και της χημείας επειδή «προκρίνουν τον πολυθεϊσμό και τη βλασφημία», αποκλεισμό των κοριτσιών από τα σχολεία, τέλος στα σχολικά τραγούδια, τέλος στη λογοτεχνία, τέρμα ακόμη και στα χρώματα στο μάθημα των καλλιτεχνικών τα οποία έχουν απαγορευτεί στην μονολιθική και ασπρόμαυρη δικτατορία του ακραίου σουνιτικού Ισλάμ.

Να επιστρέφονται τα βιβλία, Του Γιάννη Μαρίνου

Image result for βιβλία στην πυρά

Παρά τα όσα δυσάρεστα, ανησυχητικά έως και ζοφερά συμβαίνουν και εδώ και παγκοσμίως, εγώ επιμένω να συνεχίζω να προτείνω ιδέες για εξοικονόμηση δαπανών και εξασφάλιση πρόσθετων εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό προς  τη δεινοπαθούσα ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Και τούτο προς όφελος και του κοινωνικού συνόλου και  μάλιστα χωρίς καμία πρόσθετη φορολογία.

Θα αναφερθώ σήμερα στον πολύπαθο χώρο της εκπαίδευσης. Είναι γνωστή η ευαισθησία των Νεοελλήνων για την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και τον οφειλόμενο σεβασμό στο κύριο μέσο με την οποία πραγματοποιείται: τον έντυπο λόγο. Το κάψιμο και γενικά η καταστροφή των βιβλίων ταυτίζεται εύλογα με τον φασισμό, τον σκοταδισμό, τη βαρβαρότητα. Και οι ευαίσθητοι προστάτες της πνευματικής ελευθερίας εκτοξεύουν μύδρους κατά των καταστροφέων. Ωστόσο, οι ίδιοι διανοούμενοι, εκπαιδευτικοί και δημοσιογράφοι δεν λένε λέξη και σιωπηρά αποδέχονται το βάρβαρο και σκοταδιστικό έθιμο της καταστροφής από πολλούς μαθητές των σχολικών βιβλίων τους με τη λήξη της ετήσια εκπαιδευτικής περιόδου. Τα καίνε ή τα σκίζουν χοροπηδώντας με κραυγές  γύρω από τη φωτιά όπως οι Ινδιάνοι σε ενθουσιώδεις  τελετουργικές εκδηλώσεις. Πυρπολούν έτσι πνευματικό πλούτο, αλλά και χρήματα των φορολογουμένων.

Στην απείρως από την Ψωροκώσταινά μας Γερμανία, ισχύει το ακριβώς αντίθετο.Διανέμονται και εκεί δωρεάν τα βιβλία προς τους μαθητές στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης. Στο τέλος όμως του σχολικού έτους οι μαθητές υποχρεούνται να τα επιστρέψουν σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση, ώστε να διανεμηθούν στους μαθητές που θα τους διαδεχτούν στην επόμενη εκπαιδευτική περίοδο. Δεν τα επιστρέφουν, φυσικά όσοι μένουν στην ίδια τάξη. Σε περίπτωση που δεν επιθυμούν οι μαθητές να τα αποστερηθούν ή τα επιστρέφουν μεν αλλά με τόσες φθορές ώστε να είναι ακατάλληλα για τον επόμενο μαθητή, τότε καταβάλλεται η αξία τους από τους γονείς τους, ώστε να καλυφθεί  η δαπάνη των καινούργιων βιβλίων με τα οποία θα αντικατασταθούν.

Αν το σύστημα αυτό εφαρμοζόταν και στην Ελλάδα, η οικονομία για τον κρατικό προϋπολογισμό θα ήταν τεράστια ( περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο), αφού τυπώνονται και διανέμονται  δωρεάν σχεδόν 45 εκατομμύρια βιβλία για τη στοιχειώδη και μέση εκπαίδευση. Επίσης, τα βιβλία θα ήταν έτοιμα για έγκαιρη  διανομή στην αρχή του σχολικού έτους, αφού θα είχαν επιστραφεί πριν από μήνες, δηλαδή στο τέλος του σχολικού έτους, και μόνο συμπληρωματικές εκτυπώσεις θα χρειάζονταν.

Πέραν της εξοικονόμησης πολλών εκατομμυρίων ευρώ το προτεινόμενο σύστημα θα έχει και μεγάλη παιδαγωγική αξία.Θα διδάσκει στην πράξη τους ανώριμους μαθητές πως όλα έχουν το κόστος τους , ότι μπορεί να είναι οι γονείς τους αυτοί που θα χρειαστεί να το πληρώσουν δύο φορές: ως φορολογούμενοι και ως γονείς των παιδιών που τα καταστρέφουν ή τα αχρηστεύουν αντί να τα επιστρέψουν σε καλή κατάσταση.
Image result for βιβλία στην πυρά
 Ας προσθέσω εδώ και την υψηλή πολιτιστική αξία που θα έχει για τους ανήλικους μαθητές  ο σεβασμός όχι μόνο προς το μόχθο των γονιών τους αλλά και προς τον γραπτό λόγο και την πνευματική αξία που εμπεριέχει. Έτσι θα συνειδητοποιήσουν καλύτερα τι σημαίνει αξία της διακίνησης των  ιδεών και σεβασμός στον φορέας τους, που είναι κυρίως ο έντυπος λόγος.Και ακόμη,  ότι τα βιβλία τα καταστρέφουν μόνο οι φασίστες, οι βάρβαροι και γενικά οι ανάξιοι να θεωρούνται πολιτισμένοι και πραγματικοί δημοκράτες.

Άρθρο δημοσιευμένο στον Τύπο το 2009, κι όμως πάντα επίκαιρο. Γιατί;