Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Πανελλαδικές εξετάσεις ...σήμερα(!)



Το ότι αρχίζουν οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι μία είδηση αναμενόμενη και σύμφωνη με την πορεία του σχολικού έτους. Κάπου στα μισά  ή στο τέλος του Μάη εδώ και χρόνια γίνονται οι Πανελλαδικές εξετάσεις - το ίδο βασανιστικές για μαθητές και γονείς συνήθως.

Οι πανελλαδικές όμως που ξεκινούν σήμερα (21/5/2012) έχουν ένα ιδιαίτερα ξεχωριστό νόημα για τους εξεταζόμενους και την ελληνική κοινωνία. Είναι το "σήμερα" που κάνει τη διαφορά...

Το  "σήμερα" της διαγωνιζόμενης νεολαίας είναι από τα επισφαλέστερα της μεταπολίτευσης
  • .Ένα πολιτικό σύστημα που κλυδωνίζεται από αλλεπάλληλες εκλογές  και ενοχοποιείται για τη νομοποιημένη διαφθορά στους κόλπους του κρατικού μηχανισμού και την αναπαραγωγή της στην ελληνική κοινωνία.
  • Μια κατά κοινή αποδοχή ψευδεπίγραφη Δημοκρατία που μόνο τον πολίτη δεν εκφράζει και δεν υπηρετεί..
  • Μια κοινωνία που μόλις εξαντλεί τα τελευταία της αποθέματα σε οικονομίες και αφήνει μακριά το όνειρο της ψεύτικης ευημερίας που έζησε την  τριακονταετία που πέρασε.
  • Άνθρωποι στενοχωρημένοι, φοβισμένοι και ανασφαλείς άλλοτε τα βάζουν μεταξύ τους για την αιτία της κακοδαιμονίας τους και άλλοτε με το υπέρτερο παγκόσμιο κράτος , στο οποίο νιώθουν θλιβερές μαριονέτες.
  • Νέοι κουρασμένοι από τα πολύωρα μαθήματα, την ατέρμονη απομνημόνευση γνώσεων και τη διαταραγμένη αξιακά διαδρομή τους στο σύστημα εκπαίδευσης σύρονται ανέλπιδοι στο βωμό των Πανελλαδικών για να επιτύχουν μια θέση στις πανεπιστημιακές σπουδές - στόχος αξιοθαύμαστος όταν συνταιριάζεται με τη μόρφωση και την ανέλιξη μιας κοινωνίας! 
Οι δικοί μας νέοι όμως ξέρουν ότι ούτε μόρφωση μπορούν να προσδοκούν όπως "καταμαρτυρείται " από την κακοδιοικούμενη και πελατειακή Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας αλλά ούτε και εξειδικευμένη γνώση που θα " πιάσει τόπο"  στην αγορά εργασίας  της ελληνικής οικονομίας.
Ανέλπιδοι και αποκαμωμένοι καλούνται σήμερα να γράψουν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας    " με τη δύναμη της αδιάσειστης πειθούς και τη ζωντάνια της νεανικής τους ψυχής " , τεκμηριώνοντας όπως συνήθως προτρέπει  η δεοντολογία της παραγωγής Λόγου  με θετική σκέψη και ελπιδοφόρες προτάσεις..
Ας περιμένουμε να δούμε  σε ποιο θέμα  έχουν ήδη κληθεί να καταθέσουν την ψυχή τους...

Μετά τη δημοσιοποίηση των θεμάτων ...

" Ιδού "  λοιπόν από   ένα μαγευτικό δοκίμιο  της Γλύκατζη- Αρβελέρ κλήθηκαν αυτοί οι αποκαρδιωμένοι νέοι των οποίων  η ελληνικότητα  συνθλίβεται καθημερινά στις Συμπληγάδες της οικονομικής κρίσης,  να εκμαιεύσουν τις πληροφορίες για την επίδραση της αρχαίας τέχνης στον πανανθρώπινο πολιτισμό , ως εφαλτήριο πνευματικής απελευθέρωσης του ανθρώπου και πολιτικής και κοινωνικής συγκρότησής του.
Και... το καλύτερο η παραγωγή λόγου : Σε εκδήλωση της τοπικής κοινωνίας προσκλήθηκαν  να εκφράσουν τις σκέψεις τους για την τέχνη και  την επίδρασή της στους νέους αλλά και τους τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να ζωντανέψει τη σχέση του νέου ανθρώπου με την τέχνη.

Ασφαλώς με μια πρώτη ανάγνωση τα θέματα φαίνονται γεμάτα  από πνεύμα δημιουργίας και φαντασίας
Ασφαλώς οι νέοι ερχόμενοι σε επαφή με την τέχνη έχουν να εκφράσουν ποικιλότροπα την επίδρασή της στα συναισθήματα, στην αισθητική , στη δημιουργία , στην έκφρασή τους την ατομική και κοινωνικοπολιτική.
Ως προς τη σχέση με το σχολείο προβάδισμα ασφαλώς εμπειρικής γνώσης θα έχουν εκείνοι οι μαθητές που απόλαυσαν τη συμμετοχή τους  σε διαγωνισμούς ζωγραφικής ή συγγραφής λογοτεχνήματος ή στη δημιουργία μιας ταινίας ή μιας θεατρικής παράστασης .
Μαθητές επίσης που από εμπνευσμένους δασκάλους καθοδηγήθηκαν σε εικονικές περιηγήσεις μουσείων μέσα από τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στο Σχολείο,  θα είχαν μεγαλύτερη ευχέρεια να αποτυπώσουν εμπεδωμένη στην πράξη πια  μια τέτοια εμπειρία γνώσης της τέχνης. 
Μαθητές επίσης που και πάλι με δασκάλους με φλόγα στην καρδιά και γνώσεις τεχνολογίας συνέδεσαν τα θεματικά τους αντικείμενα με την τέχνη π.χ Τα μαθηματικά με την αρχιτεκτονική της κλασικής εποχής και προέτρεψαν  σε δημιουργία εικόνας και ήχου, κάτι που ιδιαίτερα κινητοποιεί τους νέους ανθρώπους της εποχής μας.
Μαθητές επίσης που μελέτησαν ολόκληρα  λογοτεχνικά  έργα και άγγιξε η λογοτεχνία τις εσωτερικές τους πτυχές, τα προβλήματά τους , τις αγωνίες τους...
Σε ακόμη καλύτερη τύχη είναι εκείνοι οι μαθητές που συμμετείχαν σε διαπολιτισμικά προγράμματα γνωριμίας με άλλους λαούς και μέσα από την επαφή με την τέχνη τους έκαναν βίωμα τη διοικουμενικότητά της.

Αν όλα αυτά ή κάποια από αυτά έχουν συμβεί στην εκπαιδευτική εμπειρία των μαθητών που διαγωνίστηκαν σήμερα , τότε σίγουρα έγραψαν με μια άριστη συναρμογή τεκμηρίωσης και συναιθήματος.

Αν όμως - πράγμα πιθανότερο και συνηθέστερο- δεν είχαν την ευτυχή συγκυρία να συμμετέχουν σε τέτοιες καινοτόμες δράσεις  του σχολείου τους,  είτε επειδή δεν έγιναν σε αυτό είτε επειδή οι ίδιοι δεν είχαν το χρόνο και την ψυχή μαζί με το ανηλεές  διαβασμα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις να συμμετέχουν σε τέτοια  έντεχνη δημιουργία , τότε για μια ακόμη φορά οι μαθητές μας θα πρέπει να έγραψαν " κατά θεωρίαν" για ένα σχολείο που οι ίδιοι δεν το βίωσαν μέσα από τα φτερά της τέχνης αλλά μέσα από την άνυδρη και χωρίς αξίες ανθρωπισμού  πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά .

Μία κριτική ανάγνωση των θεμάτων της Γλώσσας από φιλόλογο που εργάζεται αρκετά χρόνια στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.